Tvingades åka till fyra
kontor: ”Skandal”
Bankernas kontantslopning upprör.
Kontantlösa kontor ger arga bankkunder
Ovanstående rubrik på SvDs startsida idag ingav mig lite hopp. Tidigare under dagen hade jag hört något liknande på Ekot
Äntligen blir folk förbannade. Inser vart det är på väg, att ett kontantlöst samhälle är ett omänskligt samhälle. Underbart.
Läser artikeln. En person hade fått åka till fyra kontor innan han fick sätta in 2000 kr på sitt konto, hur reagerar han?
Han var inte informerad om att banken hade dragit ned på den här typen av tjänster. Det som upprör honom mest är att han som kund inte har fått någon information.
Hade banken bara skickat ett mail så han vetat förändringarna så hade det varit ok säger han, men i slutet av artikeln visar han att han minsann inte är lättlurad.
Han tror att bankerna ”skyller” på rånrisken för att kunna ta bort kontanthanteringen, men att det riktiga skälet är ett annat.
Skönt, han förstår. Att utan kontanter kan banken tjäna pengar på dig vad du än gör, och staten får total kontroll över hela ditt liv. Mannen måste nu var upprörd och skrämd över detta och förbannad nog att agera, eller?
– Jag tror att det är struntprat med rånrisken, det handlar bara om att bankerna ska kunna dra ner på folk för att spara pengar.
Suck! Det finns inget hopp för det här folket.
Man får nog räkna med att tidningen mildrar hans reaktion en del, plattar ut den. Han var säkert både arg och vass, men i dagens mediedramatuyrgi ska man framstå som glad opch polerat smart. Att vara som den som kommit i kläm under orimliga villkor, eller som pekar på det ihåliga i “framsteget” – att vara arg, men utan att för tillfället kunna resa sig och gå med någon verklig effekt (t esx för att det kostar alldeles för mycket), det är inte en profil som dagens tidningar och tv vet hur de ska hantera. Särskilt inte om personen ifråga inte snyftar och böjer sig utan istället blir just vred. Ilska och motsträvighet är inte något som riktigt gälls i dagens medelklassiga klimat. Folk tror att revolten redan från början ser ut som i Saturday Night Fever eller Spartacus, att den måste vara snygg och glamorös.
Visst är det ett otyg att bankerna glatt bortser från behovet av reservsystem (t ex för dagar då det är strömavbrott eller internetstopp) eller, ännu mer, service för folk som inte får ut visakort (jo, det finns: t ex folk som jobbar här tillfälligt, en del transpersoner och folk med betalningsanmärkningar) och därmed tvingas sköta sina affärer över disk, eller som är för gamla för att lära sig den nya tekniken, men med tanke på hur samma banker uppträdde under 90-talets kris kan man ju inte bli förvånad.
Comment by Magnus — September 2, 2011 @ 23:28
Jo visst kan tidningen ha polerat hans ilska, och naturligtvis är det inte honom som person som jag vänder mig emot. Det sorgliga är att folk i allmänhet dels
A: inte blir förbannade ofta nog
B: blir det på småsaker och ogärna vill se de större samhällsproblemen
Och som du säger, det är faktiskt massor med människor som inte får, kan, eller vill ha kort. Det blir mer och mer omöjligt för dessa att fungera i samhället. Att bankerna struntar i det är en sak, när politikerna också gör det måste medborgarna säga ifrån, skrika högt tills makten inser att de är fel ute.
Då blir man ju lite deppig när folk tror att det stora problemet är dålig bemanning på banken.
Det finns också en sak som alla människor kan göra, även de timida själar som inte vill bråka. De kan vägra använda kort i tid och otid.
Använd kontanter, det är en solidarisk handling!
Comment by ylva — September 3, 2011 @ 21:25